Twee ingrediënten waarmee creativiteit en creatief denken voor iedereen toegankelijk zijn.

Veel mensen worden al ongemakkelijk van het woord. Creatief. Dat betekent toch zoiets als uniek? Origineel? Eigenzinnig? Vernieuwend? Ga dat maar eens over jezelf zeggen. Dat staat bijna haaks op het diepgewortelde, oerHollandse mantra van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.  

Misschien is het goed om de mythe rond creativiteit te ontkrachten. De mythe dat er een speciaal talent voor nodig is, of mystieke rituelen. Voor creativiteit zijn eigenlijk maar twee ingrediënten nodig: verbeeldingskracht en verbanden leggen. En die ingrediënten kan iedereen inzetten én ontwikkelen. In dit artikel lees je hoe je deze twee tools kunt inzetten voor creatief denken. 

Verbeeldingskracht

Verbeeldingskracht hebben we allemaal. Van nature. We zijn weleens vergeten dat het zo is, maar als kind waren we sterk verbonden met onze verbeeldingskracht. We waren in staat te spelen dankzij onze verbeeldingskracht, konden voorbij onze eigen beperkte realiteit denken, hielden van alles voor mogelijk en droomden van de toekomst. De gekste dingen konden we bedenken. Ergens tijdens het volwassen worden beginnen we anders te kijken naar onze verbeeldingskracht. Uitspraken als: ‘dat fantaseer je maar’, ‘dat kan niet echt’ of ‘droom jij maar lekker verder’ zorgen ervoor dat we verbeeldingskracht gaan zien als kinderlijke fantasie. Maar het vermogen om ons dingen in te beelden die (nog) geen realiteit zijn is een bijzonder handig instrument als we willen innoveren 

Slim verbanden leggen 

 

Het tweede ingrediënt dat we kunnen ontwikkelen is het vermogen om verbanden te leggen: connecting the dots. De meeste innovaties zijn, als je er over nadenkt, ook weer niet zo heel bijzonder. Vaak zijn innovaties ontstaan door twee werelden te verbinden. 

Bekende voorbeelden van innovaties die zijn ontstaan door eenvoudige verbanden te leggen: 

Cirque du Soleil – in een tijd dat bezoekersaantallen van klassieke circussen met dieren drastisch daalden, werd Cirque du Soleil geïntroduceerd. Een theaterervaring met dans, zang en muziek in een tent. Door theater en circus te verbinden ontstond een innovatieve dienst, die avond aan avond was uitverkocht. 

Spotify – In de muziekindustrie was de komst van het internet enorm ingrijpend. Daar waar platenmaatschappijen voorheen de muziekindustrie in handen hadden en mensen platen, bandjes en cd’s kochten, konden mensen nu zelf muziek delen en downloaden. Door aan te sluiten op de behoefte van mensen om alle muziek ter wereld online voorhanden te hebben, konden muziekdiensten als Spotify en iTunes snel groeien. 

Smartphones – Mobiel bellen bleek al een geweldige innovatie. Niet langer afhankelijk zijn van een telefooncel met muntjes of telefoonkaarten, maar altijd en overal kunnen bellen. Dat computers en chips steeds kleiner werden, maakte het mogelijk om het verband te zien. Zou een computer net zo klein kunnen zijn als een telefoon? Zou onze telefoon ook onze computer kunnen zijn? Op het moment dat je het voor je ziet, kun je het met elkaar realiseren. Uiteraard hoort daar een ontwikkelfase bij en is het soms nodig om meerdere prototypes te maken voor het ook daadwerkelijk lukt, maar verbeeldingskracht en verbanden leggen heeft ons leven veranderd. 

Het nieuwe werken – Bij innovatie denk je misschien snel aan producten en diensten. Maar ook in de manier van organiseren wordt voortdurend geïnnoveerd door verbanden te leggen. Denk bijvoorbeeld aan een innovatie als ‘Het nieuwe werken’, wat inmiddels al lang niet meer nieuw is. Door alle technologische ontwikkelingen, werd de grens tussen werk en privé steeds minder scherp. Medewerkers met een mobiele telefoon waren makkelijker te bereiken, ook als ze onderweg waren, mail werd ’s avonds of in het weekend nog even afgehandeld en het was dan ook logisch dat de vraag op kwam waarom je nog met z’n allen van 9 tot 5 op kantoor zou gaan zitten als je ook kon werken waar, wanneer en hoe je dat wilt. Door het verband te leggen tussen technologische ontwikkelingen en menselijke voorkeuren ontstond ‘Het nieuwe werken’. 

Hoe wij als Huis van Verbeelding zelf verbanden leggen tussen werk en creativiteit

Ook voor ons als creatieve koppen zijn verbeeldingskracht en verbanden leggen de twee belangrijkste tools die we inzetten. Zo besloten we aan het begin van dit jaar nog eens te kijken naar onze missie. Tot vorig jaar zag onze missie er nog zo uit:
‘Wij zijn er om werk en creativiteit te verbinden en brengen organisaties van A naar Beter via verbeeldingskracht’. 

Die missie hebben we inmiddels verder aangescherpt: Het gaat ons nog steeds om het verbinden van werk en creativiteit. Máár we koppelden er een belangrijk doel aan: “Wij kiezen voor een creatieve aanpak in de manier waarop we zakelijke vraagstukken behandelen, omdat we kiezen voor energie en betrokkenheid. Wij zijn er om een beweging van creatieve koplopers te faciliteren.” 

 

Het lijkt een klein verschil, maar op het moment dat we het derde element aan onze visie toevoegden, namelijk de ‘mensen’ voor wie we het doen, de beweging die we voor ons zagen, ontstond er direct een noodzaak om te bedenken hoe we deze mensen op de allerbeste manier kunnen faciliteren. 

Chaos in de Orde 
Vanuit deze visie konden we verbanden gaan leggen. Waar komen mensen nu als ze willen leren over creatief denken in hun werk? We zagen mensen zitten, in kleine trainingszaaltjes. We zagen mensen voor ons terwijl ze inhoudelijke trends in hun werkveld tot zich nemen. Tijdens grote congressen, in hotels met donkerblauw tapijt en een zaal met systeemplafond. Want leren en ontwikkelen écht anders aanpakken, gebeurt nog maar mondjesmaat. Gelukkig steeds meer. Organisaties bedenken hun eigen summerschools, er zijn steeds meer inspirerende locaties waar óók trainingen worden gegeven en managementboeken zijn ook lang niet meer zo taai als ze waren. 

Maar… het prikkelde ons wel. Om het eens anders te doen als we deze beweging willen faciliteren. Als we innovatie en creativiteit voor iedereen toegankelijk willen maken. En zo ontstond Chaos in de Orde. Als een ‘fantasietje’. En daar ligt de sleutel. Als je fantasie heel serieus gaat nemen en ziet dat je alles want je kunt bedenken, ook kunt creëren, ben je al op de helft. De andere helft bestaat uit connecties maken. Tussen leren en ontwikkelen en De Parade bijvoorbeeld. Want op festivals zijn we gek. 

En daarom kun je op 22 november 2019 naar de allereerste editie van het Hagelverse werkfestival Chaos in de Orde. Waar je je eigen blokkenschema kunt samenstellen om in een unieke, toffe setting te leren over innovatie en creativiteit. Waar je je kunt laten inspireren, maar ook aan het werk gezet wordt, zodat je alle praktische tips en tools die je nodig hebt, kunt ervaren en zelf kunt gaan toepassen. 

Dit festival is echt iets voor jou als je continu op zoek bent naar ontwikkeling en vernieuwing.